“Het komt gewoon níet bij hem binnen. Hij snapt maar niet wat ik bedoel. Ik heb het al 3 keer gezegd. En hij doet trouwens ook geen enkele moeite om me te begrijpen.”
Herken je dit? Frustrerend? Wil je er wat aan doen? Het kan. Het is vrij eenvoudig. Het begint met het besef dat jij verantwoordelijk bent voor jouw communicatie. Als jij wilt dat de ander je begrijpt, zul jij moeite moeten doen om ervoor te zorgen dat je boodschap goed bij de ander aankomt. Dat is een kwestie van vallen en opstaan. Maar dat is oké, want:
In communicatie bestaat geen mislukking, alleen feedback.
Dus krijg je een andere reactie dan verwacht? Reageert de ander bijvoorbeeld boos of gekwetst of wordt de ander meer gesloten terwijl dat niet je bedoeling was? Niet erg. Pas je manier van communiceren aan en probeer gewoon opnieuw. Je hebt simpelweg nog niet de juiste ingang gevonden bij de ander. Blijf proberen en je zult de ander echt bereiken. De manier waarop jíj communiceert is doorslaggevend. Het succes van je communicatie ligt in jouw handen.
Krijg je een andere reactie dan verwacht? Gebruik die reactie dan als feedback. Bedenk: wat kan ik anders doen zodat ik wel de gewenste reactie krijg? Zorg bijvoorbeeld dat je de ander echt ziet en laat dat blijken. Wat vindt diegene belangrijk? Kwaliteit, zekerheid, omzet, snelheid, zorgvuldigheid, of misschien gaat het de ander meer om gevoelens, om mensen? Sluit daarop aan en de ander voelt zich begrepen.
Met aanpassing van je non-verbale communicatie bereik je soms ook al veel. Denk aan andere gebaren, een andere houding in je stoel, een andere oogopslag of een glimlach (of juist niet). Maar ook je stemtoon of je stemvolume aanpassen kan ervoor zorgen dat je de ander nu wel ècht bereikt. En soms is het gewoon beter een ander moment te kiezen voor het overbrengen van je boodschap. Laat het even rusten. Ook níks zeggen is communicatie.