Omzet is (het) belangrijk(ste)?

Een typische gewoonte bij sommige advocatenkantoren:

Het rondmailen van de individuele maandelijkse omzet van iedere advocaat door het management. Advocaten zien van zichzelf en van hun collega’s hoeveel geld zij hebben omgezet vorige maand. Vaak gaat het gepaard met de stand van het hele jaar tot dusver.

Boodschap van het management:
“Wij vinden omzet belangrijk!”

Oké. Tuurlijk. Uiteraard. Er moet brood op de plank komen. Het liefst met wat boter en kaas. Maar is omzet het énige dat belangrijk is?

Voor het werkgeluk van advocaten en juristen zijn zoveel ándere dingen belangrijk.

Door uitsluitend over de omzet te rapporteren, wekt het management de indruk dat andere dingen niet relevant zijn. Terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Is bijvoorbeeld de mate van betrokkenheid van een advocaat bij het kantoor irrelevant? En of diegene een fijne collega is? En of diegene anderen motiveert en inspireert het beste uit zichzelf te halen? En of diegene investeert in zijn of haar eigen persoonlijke ontwikkeling en daarmee ook in diens professionele ontwikkeling? En of diegene het kantoor naar buiten toe goed representeert? En mooie cliënten binnenhaalt? En diens verbindende rol en input tijdens jurisprudentiebesprekingen of beleidsbesprekingen?

Als dit soort zaken belangrijk zijn, (hoe) brengt het management deze boodschap over op de advocaten? Dat omzet belangrijk is in de advocatuur, dat weten we. Dat de mens achter de advocaat ertoe doet voor het kantoor, dat wordt door advocaten niet altijd gevoeld. Wat zou het kunnen opleveren als zij dit wel zouden voelen?

En wat zegt het eigenlijk als een advocaat bijvoorbeeld de laagste omzet van allemaal heeft? Is diegene dan een slechtere advocaat dan de collega’s? En als diegene de hoogste omzet heeft? Is die superieur over de rest? Zoiets lijkt de onderliggende boodschap te zijn die advocaten oppikken doordat ze (uitsluitend) de omzet in hun mailbox krijgen. Wat levert het op te denken dat je een slechte advocaat bent? Stress, zorgen over je positie, overspannen of burn out klachten, loopbaan twijfels. Het ligt op de loer.

Ik ben benieuwd…. Wat zou het effect zijn op het moraal van advocaten als het maandoverzicht er ongeveer zo uit zou zien:

Maandoverzicht Augustus:

  • Mooiste compliment van een cliënt ontvangen: Erik
  • Grootste lol gehad met potentiële klant op de netwerkborrel: Annemarie
  • Vaakst persoonlijke aandacht aan collega’s gegeven: Arash
  • Kantoorpartner die de meeste persoonlijke gesprekken met kantoorgenoten had: Onno
  • Advocaat die zich het meeste persoonlijk heeft ontwikkeld: Elly
  • Advocaat die de nuttigste vaardigheden heeft geleerd: Mae-Li
  • Meeste trappen gelopen: Vincent
  • Lekkerste getrakteerd: ook Annemarie!
 
Vind je dit blik verruimend? Misschien is dan deze training wel wat voor jou.
Of bekijk ons hele aanbod hier.

Gratis kennismakingsgesprek? Mail me even: Loes@bardoelcoaching.nl.