Wat kunnen juristen met NLP?

Ik hoor je denken: “NLP? Wat is dát nou weer?”

Leuk dat je het vraagt! Het staat voor Neuro Linguïstisch Programmeren en het is een verzameling van handige manieren om er achter te komen hoe je mentaal nog krachtiger kunt zijn. Ook leer je ermee nog effectiever gesprekken te voeren.

“Nooit van gehoord.”

Tja, dat kan. Wel jammer. In de wereld van leiderschap en management staat NLP goed bekend en wordt het vaak toegepast. Vooral mensen die met andere mensen werken en mensen die grote verantwoordelijkheden dragen, investeren in goede beheersing ervan. 

“Maar wacht even, met mensen werken, dat doe ik als jurist óók! En ik voel ook een grote verantwoordelijkheid.”

Weet ik. Daarom introduceer ik NLP zo graag aan je. Omdat het je goed kan helpen in je werk, maar ook persoonlijk.

“Ja oké, maar wat kan ik als jurist er dan mee?”

Je leert zien wat je nu niet ziet.

“Wacht even, zijn er nu dingen die ik níet zie?”

Tuurlijk. Er zijn altijd dingen bij de ander en bij jezelf die je niet ziet. Maar dat is niet erg. Wel is het goed om je dat te beseffen, want zodra je je realiseert dat je allerlei dingen niet ziet, word je benieuwd en ga je op zoek naar wat dat is. En dan gaat er een wereld(beeld) voor je open.

“Kom op, even concreet, wát dan?”

Je gaat (in)zien dat ieder mens, ook jij, eigen unieke filters heeft waar doorheen de wereld wordt waargenomen. Die filters zijn je waarden en overtuigingen. Deze bepalen met welke intentie iemand handelt. Wat veel mensen vaak wel zien is iemands gedrag en wat ze niet (willen?) zien is iemands intentie. Ofwel, het goede dat diegene (voor zichzelf) wil bereiken met zijn of haar gedrag. Met NLP leer je waarden en overtuigingen herkennen.

Eigenlijk leer je mensen beter te zien voor wie ze zijn.

“Wil je misschien zeggen dat ik mijn cliënten beter kan helpen als ik achterhaal met welke intentie ze mijn hulp inschakelen?”

Dat denk ik zeker. Zodra je weet wat ze voor zichzelf, persoonlijk, willen bereiken door jou in te schakelen, kun je doelgerichter hulp bieden. Daarmee kun je de klant sterker aan je binden; ze merken dat jij hem/haar ècht begrijpt.

“Hoe doe ik dat dan bijvoorbeeld?”

Er zijn allerlei dingen die je kunt doen, NLP is erg breed. Maar je kunt beginnen met je cliënt dit te vragen:

  • Wat wil je met mijn hulp voor jezelf bereiken of vermijden?
  • Wat hoop je dat mijn juridische hulp je oplevert?
  • Wat aan deze zaak is nu zo belangrijk voor je?
  • Wat heb je nodig om je oké te voelen?

Dit is dus slechts een kleine greep uit wat NLP te bieden heeft. Er zijn diverse NLP-vaardigheden die jou als jurist beter kunnen maken, onder andere:

  • Ankeren van emoties
  • Inspelen op predikaten
  • Stellen van metamodelvragen
  • Reframen van belemmerende overtuigingen
  • Innemen van 1e, 2e en 3e waarnemingsposities
  • Lezen van non-verbale signalen
  • Inspelen op denkwijzen (de zogeheten metaprogramma’s)
  • Maken van rapport
  • Omgaan met de logische niveaus van verandering van Bateson & Dilts

Geen idee wat deze vaardigheden inhouden? Volg dan eens een training bij mij. Deze bijvoorbeeld.